THE IMPACT OF COMMUNITY PARTICIPATION IN GOVERNMENT HEALTH ORGANIZATION DECISION-MAKING ON PROGRAM SUSTAINABILITY AND SERVICE QUALITY

Authors

  • Achmad Roeswandi Wisnuwardhana University
  • Imam Ropii Wisnuwardhana University
  • Carolina Kuntardjo Wisnuwardhana University

DOI:

https://doi.org/10.36563/j8kj5214

Keywords:

Community participation, decision-making, quality of service

Abstract

This study aims to analyze the impact of community participation in government health organization decision-making on program sustainability and service quality. The method used is normative with a literature study approach from books and journals that discuss community participation, health governance, and the effectiveness of public health programs and services. The results of the analysis revealed that community participation makes a significant contribution to improving the sustainability of government health programs by encouraging accountability and transparency in decision-making. Community involvement strengthens the program's sense of ownership and relevance to the real needs of the community. The quality of service aspects is also improved through direct feedback and social control carried out by the community over the implementation of the program. The participatory process allows adaptation and innovation in the management of health organizations based on the aspirations and needs of users. Challenges that need to be overcome include inclusive and representative participation mechanisms so that positive impacts can be felt widely and sustainably.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ahmad, S. (2024). Efektivitas Program Kesehatan Berbasis Masyarakat untuk Mengurangi Prevalensi Stunting di Kabupaten Bima. JSIM: Jurnal Ilmu Sosial dan Pendidikan, 5(3).

Ananda, R., Mubarak, M. H., & Maharja, R. (2025). Evaluasi Mutu Pelayanan Kesehatan di Puskesmas Kota Parepare. 8(2).

Ahmad, S. (2024). Efektivitas Program Kesehatan Berbasis Masyarakat untuk Mengurangi Prevalensi Stunting di Kabupaten Bima. JSIM: Jurnal Ilmu Sosial dan Pendidikan, 5(3).

Ananda, R., Mubarak, M. H., & Maharja, R. (2025). Evaluasi Mutu Pelayanan Kesehatan di Puskesmas Kota Parepare. 8(2).

Cahyani, F., & Saputra, B. (2025). Pengaruh Kualitas Pelayanan Posyandu Terhadap Partisipasi Ibu dalam Pencegahan Stunting: Studi di Wilayah Rural Kabupaten Lima Puluh Kota. 13(1).

Fatimah, S., & Paulina, S. (2024). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Partisipasi Masyarakat dalam Program Posyandu Lansia pada Desa Patarikan Kecamatan Banjang. Jurnal Pelayanan Publik, 1(4).

Firdaus, M. R., & Ma’ruf, M. F. (2021). Partisipasi Masyarakat Melalui Program Gerakan Membangun Masyarakat Sehat pada Pelayanan Kesehatan di Posyandu (GERBANGMAS Siaga) di Kabupaten Lumajang (Studi Kasus pada GERBANGMAS Bougenville RW 20 Kelurahan Citrodiwangsan, Kabupaten Lumajang). Publika, 9(1).

Handayany, G. N. (2020). Kualitas Pelayanan Kefarmasian dan Kepuasan Pasien. Media Nusa Creative (MNC Publishing).

Harun, F. S., Adam, A., & Alim, A. (2025). Pengaruh Budaya Organisasi terhadap Kinerja dan Pelayanan Kesehatan di Puskesmas: Studi Tinjauan Literatur. 18(1).

Johan, H. (2024). Tingkat Partisipasi Masyarakat dalam Promosi Kesehatan sebagai Upaya Pencegahan Diare pada Anak Balita. Sebatik, 28(1).

Luthfiyah, A., & Rahmawati, I. D. (2024). Analisis Kualitas Pelayanan Kesehatan di Puskesmas Porong Kabupaten Sidoarjo. Jembatan Hukum : Kajian ilmu Hukum, Sosial dan Administrasi Negara, 1(3).

Nugroho, A. P., Ardani, I., & Effendi, D. E. (2023). Dampak Kebijakan Akreditasi Puskesmas dalam Upaya Peningkatan Kualitas Pelayanan Kesehatan. Aspirasi: Jurnal Masalah-masalah Sosial, 14(1).

Pujilestari, A., Rejeki, M., Hapsari, M. S., Tyas, A. K., & Rahim, F. (2023). Peran Masyarakat dalam Kontrol Mutu Pelayanan Kesehatan di Mojosongo, Surakarta. SENTRA DEDIKASI: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(1).

Putri, D. K., & Endarti, E. W. (2024). Analisis Pengaruh Gaya Kepemimpinan Dan Partisipasi Masyarakat Terhadap Kualitas Pelayanan Publik Yang Dimediasi Oleh Kinerja Aparatur Dinas Kesehatan Kabupaten Pamekasan. Journal of Management and Creative Business, 2(2).

Putri, F. R. A., & Pohan, S. (2023). Analisis Komunikasi Pelayanan Publik Kader Posyandu Puskesmas PB Selayang II dalam Pencegahan Stunting. MARAS: Jurnal Penelitian Multidisiplin, 1(3).

Sabina, N. K., Tanjung, S. M., NurSyifa, P., & Saleh, M. Z. (2024). Strategi Pelayanan Berbasis Digital pada Aplikasi Kesehatan (Halodoc). Business and Investment Review, 2(6).

Sholihat et al., S. (2025a). Organisasi Manajemen Kesehatan. CV Jejak (Jejak Publisher).

Sholihat et al., S. (2025b). Organisasi Manajemen Kesehatan. CV Jejak (Jejak Publisher).

Suhardi et al. (2022). Pengantar Ilmu Manajemen (Teori dan Implementasi). Sada Kurnia Pustaka.

Suyanto. (2023). Metode Penelitian Hukum Pengantar Penelitian Normatif, Empiris dan Gabungan. UNIGRES PRESS.

Wardhana, M. N. A., & Husaini, M. (2024). Partisipasi Masyarakat pada Posbindu Penyakit Tidak Menular dalam Pelayanan Kesehatan Lansia di Desa Sungai Sandung Kecamatan Sungai Pandan Kabupaten Hulu Sungai. Jurnal Pelayanan Publik, 1(4).

Widyasari, I. A. P. G., & Wedhaswari, I. A. M. I. (2024). Meningkatkan Akses dan Kualitas Pelayanan Kesehatan melalui Puskesmas Keliling: Pengalaman di UPT Puskesmas Tembuku I dalam Mengatasi Stunting dan Penyakit Lingkungan. Dharma Sevanam : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(2).

Downloads

Published

2025-11-22

How to Cite

THE IMPACT OF COMMUNITY PARTICIPATION IN GOVERNMENT HEALTH ORGANIZATION DECISION-MAKING ON PROGRAM SUSTAINABILITY AND SERVICE QUALITY. (2025). INTERNATIONAL SEMINAR, 7, 201-210. https://doi.org/10.36563/j8kj5214

Similar Articles

1-10 of 111

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)